lördag 19 september 2009

Vanliga veckan. Inte.

Livet i Värmland tultar vidare, men veckan som gått har varit makalöst märklig. Trots att jag levt med en känsla av overklighet i snart 20 år så var det länge sedan jag upplevde något lika surrealistiskt. Vi har haft en gästlärare som blev veckans snackis och som jag mitt under en föreläsning högt och tydligt frågade om denna blivit kallad för mediahora någon gång, dessutom blir det lätt en konstig stämning när någon regelbundet ballar ur i matsalen och påstår sig blivit kallad hora av mattanterna och av elever som i själva verket suttit och diskuterat gulliga djur på film.

När jag redovisade ett av mina projekt blev jag konfronterad med frågor kring om jag kunde se något samband mellan en lattevips och sexleksaker, en koppling som jag hade mycket svårt att se eftersom mitt projekt handlade om konsthistoria. För att få lite ordning på tillvaron har jag under mina skogspromenader råkat plocka mer trattkantareller än vad jag står ut med, och efter att ha spenderat 20 sekunder på den ständigt återkommande fredagsfesten på tredje våningen kom jag fram till sånt trams också är mer än vad jag står ut med. Det blev istället rostade kikärtor, Dirty Dancing och godis i soffan med min kära granne hemma i vårt lilla hus som ligger på betryggande avstånd från de vildaste kollektiven.


Strax efter midnatt drabbades jag av fnatt. Dansfnatt. Med mp3n i öronen tänkte jag att jag skulle ta mig lite kvällsluft kring huset, men knappt hade jag rundat knuten förrän sprallet bubblade upp genom blodomloppet och veckans knasigheter försvann genom intensiv fysisk ansträngning. Över den blöta svarta gräsmattan omsluten av septembernattens mörker for jag runt som en vettvilling med armar och ben farandes åt alla håll (ibland neråt när jag sladdade och vurpade, men jag var blixtsnabbt uppe i höstluften igen, skuttandes och sprattlandes). Under stjärnorna fanns bara jag, mina andetag och musiken. Helt fantastiskt. Kanske är det min årligen återkommande hösteufori. Eller så vill jag verkligen bo på en ort där det finns Friskis&Svettis.

Inga kommentarer: