söndag 12 juni 2011

Relatera mera!

Jag minns inte i vilken feministisk lunta jag plockat upp det, eller om det är någon allmänt vedertagen teori, men i diskussionen om vad som fundamentalt är "manligt" respektive "kvinnligt" så finns formeln att manlighet är att relatera till sig själv som ett subjekt i en värld av objekt, respektive att kvinnlighet är att relatera till sig själv som ett objekt i en värld av subjekt. "Den yttre blicken" är en grej som sitter ihop med det. Jamen exempel dårå. Den blick som gör att fittfödda inte ens med en svampinfektion från helvetet kliar sig i skrevet på bussen. Pittfödda känner ingen blick, eftersom objekten som omger dem inte har någon blick att rikta mot subjektet, och rotar som bekant runt i mjukisbyxorna som om där icke fanns någon morgondag. Huruvida det är socialt okej eller fräscht att klia när det kliar, är en annan diskussion.

Likaså funderade jag på hur jag betedde mig under min tur i matbutiken i kvarteret imorse. Jag skulle faktiskt bara köpa en osthyvel, men plockade även på mig riskakor, mörk choklad, ekologisk hallonsylt, ostkaka, päron och kaffe. Jag stirrade ner i min varukorg och tänkte: "Herregud, inte kan jag väl gå till kassan med det här? Det ser ju ut som jag är en dålig människa! Borde jag inte köpa mjölk och bröd också, trots att jag har det hemma, bara för att se ut som en helt vanlig konsument?!" Varefter jag grubblade lite på huruvida min reaktion har med min könsidentitet att göra. Det hade den naturligtvis, för vi har en ny kassörska med sjukt sexig undercut, helixpiercing och axlar som får mig att tveklöst hålla med om att homosexualitet är biologiskt. Hon drog säkert slutsatsen att jag, av min varukorg att döma, är en riktig vilding.

Inga kommentarer: