torsdag 8 mars 2012

Gynofili, idag och alla andra dagar

Internationella kvinnodagen. En blandning av julafton och långfredag. Igår fyllde feministiska kören diverse spårvagnar och sjöng vacker stämsång om att ta natten tillbaka. Idag begrundar vi den här enkla ekvationen:
75% av världens arbetstimmar utförs av kvinnor
10% av världens löner är kvinnors
1% av världens egendom ägs av kvinnor

Som om feminism handlade om kapital, vilket det naturligtvis inte gör. Kapitalfördelningen är bara ett symptom under patriarkatet. Ikväll ska demonstreras och jag ska säga några ord för kören räkning på Götaplatsen. Den som inte dansar på valfritt torg ikväll kan i allafall lite försynt nynna den här visan: (ring mig om du vill ha en understämma)
Melodi: Nu grönskar det

Nu händer det i stad och land
ja nu har vi fått nog
Kom med kom med i frihetskamp
i landet sexisterna tog
Var dag vi kämpar i en värld
till bredden fylld med skit
Så kom min vän kom med i vår kamp
så världen kan bli din

Homo-, trans-, islamofobi
vi trampar ner ert hat
och går tillsammans i breda led
emot en gränslös stat
Med öppna ögon låt oss se
förtrycket vi lever i idag
Kampen gror och sjuder överallt
för att vi ska ta över en dag

1 kommentar:

northofsweden sa...

Oj, nu grät jag en skvätt!
Fin sång.
Jag ska berätta för dig nån gång varför mina ögon tårades.

Ha en bra, dag, Johanna!
"Aldrig, aldrig, aldrig ger vi upp!"