måndag 5 juli 2010

Sommarnorrland

Häromdagen for jag och några av de bästaste bästaste brudar på en roadtrip som blev ofrivilligt lång (en del skulle kanske kalla det för köra vilse), men vi var glada över att se så galet fantastiska vyer över ett stört vackert medelpad. Slutligen anlände vi till den tjusiga värdinnan som bor långt ute i spenaten och inkvarterade oss i en lummig trädgård. Vi åt sojakorv, chips och drack te till gryningen. Strax innan midnatt knatade vi delvis barfota till en fin liten sjö och badade bland en massa mörtar som inte lät sig skrämmas. Inte heller myggen, om man stod alldeles stilla och lyssnade kunde man höra deras närvaro som tusen minivuvuzelas. Jag älskar verkligen att bo i Norrland. Det är så sjukt vackert. Vi satt i shorts i trädgården till gryningen, helt plötsligt hör vi ett fasligt skrikande i buskarna, varefter två grävlingar rusar fram på gräsmattan. De slåss och väsnas, sedan försvinner de lika fort som de kom. Coolt. Vi körde tillbaka till civilisationen i fasligt fint norrländskt morgonljus. För ni vet väl att det aldrig blir mörkt här om sommaren?
Dagen efter drack jag en hel del kaffe på jobbet och idag tog jag en långpromenad i skogen med BellaBuff. Hon badade i en liten damm och åt smultron. Det känns som om hon är mycket bättre på det här med somra (om tillvaratagandet av årstiden nu är ett verb). För jag råkade kliva på en fjäril och kissa på en huggorm. Den väste och blev sur, tro jag det.

Inga kommentarer: