onsdag 24 september 2008

Ibland förstår man varför man fick två tummar

Trots att jag ständigt grips av förundran över min förmån att befinna mig på grönbete eller dagis för myndiga, så är det sannerligen inte alltid frid och fröjd på en folkhögskola. Igår slutade mitt bråkande med en stomlödning att jag råkade klubba mig med råhudshammaren i tumvecket, vilket en liten stund senare resulterade i en blodfylld blåsa som påminner om en inomhudisk rödbeta. Man har ju alltid drömt om en färgstark personlighet, och det här måste vara en bit på vägen.

Now over to something completely different. Det vore sniket av mig att behålla mina fantastiska sparknep för mig själv, så här kommer första delen i Joe's guide i studentföda. Först ut är makaronigegga som utgör ungefär hälften av min veckas måltider.
Mät upp 1 dl riktigt billiga snabbmakaroner som får koka i 3dl vatten i en liten kastrull. Hacka en morot i små bitar och släng i tillsammans med en regäl näve egenhändigt kokade bönor som du fryst in sedan tidigare, lite spenat och några broccolibuketter. (Kan vara bra att inte he i allt på en gång, utan lite i taget så det inte kallnar alldeles) Häll på 1dl mjölk och 3msk vetemjöl. Låt koka upp och krydda som du vill, förslagsvis lite salt&peppar, personligen är jag rätt förtjust i väldiga mängder curry, franska örter eller en halv påse nudelkrydda (eftersom du igår bara använde den andra hälften till de tillhörande nudlarna i sparsyfte)
Fantastiskt, nu är geggan klar! Avnjutes helst i soffan framför That´s 70´s show med korridorarna. Och var inte för seg med tillagningen, för då blir makaronerna det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En annan effektiv sparmetod är dumpstrande klasskamrater.

Anonym sa...

Hej Johanna! Det är en Kickan (ES2 du vet) som hittat hit genom Karins blogg. Jag blev lite nyfiken på folkhögskola i Dalarna och undrar om det inte är Sätergläntan du går på?

Anonym sa...

N: Ja, och tillsammans med en annan fattig tomte finns här planer på att döpa om komposten till fredagsgratängen.

K: Nejmen hejsan hoppsan! :D Nix, jag går på Leksands folkhögskola som utan djupare jämförelser naturligtvis är sveriges bästa.

Anonym sa...

Värsta grejen... vi får inte ens ha kompost på skolområdet och det är 12 kilometer till närmsta container :P