torsdag 4 mars 2010

För att skog och bröd ofta är det bästa

Ingenting gör mig så stabil som att gå i skogen och sedan gå in och baka bröd. Det har jag gjort idag och inte vilket bröd som helst, utan ett bröd som hädanefter kallas Knäckebröd á la Karlsgården.
Du behöver: 50 gr jäst
4dl vatten (37grader)
1dl olja (gärna hälften raps, hälften oliv)

1 tsk salt

1dl oskalat sesamfrö
1dl linfrö
1dl solroskärnor (något hackade)

2msk honung
5dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl+4dl till utbaket
Krydda med tex kummin, kardemumma, kanel, koriander, bittermandel, ingefära, basilika.

Arbeta ihop alltsamman till en stadig deg, låt jäsa 10 minuter. Kavla ut tunt till decimeterstora bröd, nagga och låt jäsa på plåten några minuter. Grädda i 200grader i ca 5-7 minuter, men det varierar så passa noga! Svalna på galler utan duk, förvara luftigt första dagarna så brödet blir helt torrt och knaprigt!
Supergott till det mesta, och man kan variera med olika kryddor, frön och nötter allt efter vad man har hemma. Enda nackdelen är väl att man blir lite bortskämd, efter att ha knaprat sånt här knäckebröd till mellis smakar vanligt industriknäcke som frigolit. Tjo!

4 kommentarer:

Jessica H sa...

Åh, låter ju suuuupergott! Kan man ja skalat sesamfrö också? :)

Joe sa...

Ja, det kan du, men då missar du en massa mineraler som finns i det oskalade. Good luck!

northofsweden sa...

Det ska jag genast låta nån av döttrarna baka åt oss!!!
;-)

Jessica h sa...

Okej, ja men jag har skalat hemma, så jag var bara lite lat ;)