onsdag 16 juli 2008

Holiday!

Två helt lediga dagar och jag har fått mitt livs allra första känsla av semester. Efter tolv timmars välförtjänt slummer mumsade jag i mig en långfrukost med nötter, yoghurt och banan för att sedan vara på toppenhumör inför hundpromenaden. Vi såg en fisk i ån och Bella blev så rädd att hon höll på att kissa på sig. Jag höll också på att kissa på mig, men det var för att jag skrattade så mycket åt min hund. På gräsmattan var det sjukt många starar när jag leifade ner till bibblan i god tid innan jag skulle snylta till mig lite ekologiskt fika.

Jag älskar bibliotek. Jag la vantarna på en bok om kvinnliga konstnärer och ytterligare en liten rackare från genushyllan, så min hög av queera åhdehärhinnerjagsäkertläsaisommarböcker blir allt större och högre.
När jag stod i kön för att låna dessa alster log boktanten ytterst vänligt mot mig. Hon sa hej och uppförde sig som folk i serviceyrken gör mest. Plötsligt är det som om hela tanten pyser ihop som en suffle och får något som närmast kan liknas vid avsmak i blicken. Hon snäser och frågar om jag vill låna om boken som ska lämnas in om ett par dagar. Jag frågar snällt vilken hon menar, och hon grymtar fram "Gay - Life and History". Plötsligt förstår jag att hon förstår att det framför henne står en fullblodshomofil (vilket en undulat skulle kunnat räkna ut efter en titt på mitt lånekvitto) och att hon lägger någon slags värdering i sin nyförvärvade insikt. När jag tar mitt kvitto för att bege mig därifrån med höjt blodtryck och lite rodnad på kinderna möts jag av ett par ihopbitna käkar, rest ragg och en blick som ser ut att vilja tipsa mig var jag kan finna närmaste veterinär.
Men det är klart, jag ska inte gnälla för att människor ser det som någon förbannad rätt att sparka på mig. Jag har ju precis (nästan eller bara ibland) samma rättigheter och skyldigheter som alla andra så länge jag inte håller på och skyltar med mig själv. Å andra sidan tänker jag inte sluta gnälla, för bögljugarskolan är bra mycket jobbigare.
Sådär, nu tänker jag fortsätta min semester.

1 kommentar:

Anonym sa...

SKa jag räkna mig som en del av din semester? :*