tisdag 25 december 2007

Och så plötsligt var det julafton

Första gången någonsin som julen firades med familjen allena, och första gången någonsin jag ätit mig knökmätt på ett julbord. Jag är utan tvekan sämst i världen på att äta julmat, eftersom varken klägg eller död gris faller damen i smaken. Men i år tänjde vi på traditionerna (körde över dem med svans och allt närmare bestämt) och jag fick min vitlök, lax, champinjonsås och oliver. Vi fick alla en trivsam stund runt matbordet och pratade om varbölder, varpå vi oundvikligen kom in på finnar och slutade väl någon annanstans i biologins fantastiska värld innan vi slog oss ner framför Carl Bertil med fler kakor än hunden orkade stjäla.

På senare år har jag upptäckt tjusningen med Midnattsmässa, och eftersom vi är en mycket diciplinerad familj drällde vi in i GA strax efter utsatt tid. Något som också var satt var kyrkan, men vi är inte bara slarvputtar utan också erfarna kyrkare och letade oss uppåt (visste ni att det finns en toalätt i långt upp i kyrkans vindlande torntrappa?) och slog oss ner vid organisten. Men jag tassade ner igen, man har ju gjort bra mycket konstigare saker för att titta närmare på en blond mohikan än att gå en trappa ner.

Nu påbörjas den tre veckor långa restätningsperioden. Hurra...

Inga kommentarer: