söndag 2 september 2007

Konsten att leva farligt

Jag köpte en hel del böcker för ett presentkort som jag genom heroiska insatser gjort mig förtjänt av, varav en vegetarisk kokbok för att lätta upp bland klassikerna morotslåda och svampsoppa. I denna förnäma bok, som för övrigt ser ut att kunna suga åt sig krossade tomater som en magnet, står det en kort notis om linfrön. Linfrön ter sig vara riktiga små banditer som är sprängfyllda av blåsyra som uppenbarligen är livsfarlig, ja författaren avråder strängt ett intag som innebär mer än 2 tsk linfrön per dag, annars lär man dö på kuppen. Hmmm… Jag äter linfrön på samma sätt som jag skulle ätit cornflakes om jag skulle ha ätit cornflakes. Det innebär bra mycket mer linfrön per dag än någon ynka tesked. Vilken otrolig överlevare jag är, jag är inte bara kristen, flata och moderatbarn, min kosthållning innefattar rent rävgift som borde, om inte tagit död på mig, åtminstone fått mina öron att spruta ut en livsfarlig kemisk dödsbringare. Blåsyra. Ack, jag trodde aldrig att något så litet som linfrön kunde förändra min världsbild.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är helt fantastiskt hur du överlever! (jag har nog inte ätit frön/nötter sen... ja, då blockchokladen tog slut och jag var desperat. Står det något om choklad i din bok?) Får se hurpass mycket du lever ikväll efter träningen :P lycka till!

Anonym sa...

hahahah, jag ska varna min mamma!