söndag 30 september 2007

Blötbryderier

Idag när jag cyklade till Friskis i hällregnet slog mig en bryderi som jag haft i min barndoms dagar. Kan det regna så mycket att man kan simma fram i det? Som den NaturkunskapBfrälsta person jag är kan jag inte låta bli att reda ut eländet medan jag trampar på så svetten rinner i förtid. För att man ska kunna simma i någonting så måste den simmande kroppen ha lägre, samma eller inte alltför mycket högre (beroende på paddelkraft) densitet än det som man vill simma i. I alla fall om det man vill simma i är flytande, bryderierna gäller alltså inte bollhav eller löv, och vi kan genast genom noggranna efterforskningar konstatera att regnet är i flytade form och har en relativt hög densitet.
Något som inte har en hög densitet är luften, vilket innebär att man måste späda ut luften med riktigt mycket regn för att kuna bära upp en kropp med Joedensitet.
Vi kan dra slutsatsen att det är mer vatten än luft i kroppen, och att det då gärna får vara mer vatten är luft i luften också. Men, då finns risken att det slår om från regn i luft till bubblor i vattnet, vilket kan göra det riktigt svårt att andas. Om man simmar utan att kunna tillgodogöra sig tillräckligt med syre brukar det sluta med att man slutar simma efter ett tag. Man slutar med det mesta helt enkelt.
Slutsats: Det kan inte regna så mycket att man kan simma i det. Tyvärr, för det hade varit rätt coolt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

om man kunde simma i regn så skulle man typ flyga va? tur att de inte funkar efter som ja ä kass på att simma

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

ojojoj, är riktigt imponerad över dina naturarfunderingar! :) men vad tror du om att satsa på att använda en dykarutrustning när regnet i luften slår över till vatten med luftbubblor? Bara man har syrgas så det räcker tills det slutar regna så borde det väl funka?

Anonym sa...

Nörd.

Anonym sa...

Man måste nog lukta på många roliga burkar inne hos katarinorna för att kunna simma i luften raring. Tell me when och jag kan hålla vakt eller rent av distrahera damerna ^^

Anonym sa...

Hahaha, gud vad fyndig du är! Fråga Bertil annars, enligt honom är ingenting fel eller omöjligt ;D

Anonym sa...

klart de borde funka me dykarutrustingen! men en snorkel upponer borde också funka

Anonym sa...

wooops.. råka bli anonym